Zanjan Tourism Guide

زنجان؛ شهری که باید دید؛ فرصتی جدید برای سفر بعدی شما؛ زنجان به شما نزدیکتر از آن است که تصور می‌کنید!

افزایش گردشگران خارجی در ایران

توسط در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۵

دویچه وله: ایران در سال‌های اخیر با افزایش شمار گردشگران خارجی روبرو شده است. اگر تاکنون میانگین سنی گردشگران ۵۰ سال بود، حالا جوانان نیز برای سفر به ایران علاقه نشان می‌دهند.

علی شعبانی، مشاور اجرایی معاونت گردشگری در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده است که گردشگری ایران "طی سه سال به صورت میانگین ۱۰ درصد رشد داشته است". احتمالا تا پایان سال جاری تعداد گردشگران به بیش از ۵ میلیون نفر خواهد رسید.

مسعود عبداللهی، رئیس جامعه راهنمایان گردشگری ایران، می‌گوید: «برجام نگاه‌ها را به ایران مثبت کرد. همزمان با این اتفاق‌ مناسبات سیاسی منطقه به سمتی رفت که با ناامن شدن عراق و سوریه صنعت توریسم در این مناطق به کلی تعطیل شد و پس از آن هم ترکیه، مقصد اصلی توریسم منطقه، به همین درد ناامنی دچار شد.»

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان می‌گوید: «گردشگران ورودی به ایران، بیشتر گردشگران زیارتی از کشورهای مسلمانی همچون عراق و کویت هستند. اما گردشگران اروپایی هم بیش از پیش برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده و در این میان،‌ گردشگران آلمانی در صدر فهرست تعداد گردشگران اروپایی ورودی به کشورمان قرار دارند.»

مهدی نریمانی، رئیس اتحادیه هتل‌داران اصفهان با اشاره به رشد آمار ورود گردشگران خارجی می‌گوید: «با وجود فرصت‌های بسیار زیادی که ایران از نظر گردشگری دارد، متاسفانه هنوز گردشگرانی که به ایران می‌آیند چندان ارزآوری زیادی برای کشور ندارند و اکثرا بازنشستگان هستند که با تورهای دسته جمعی به ایران می‌آیند ولی همین حالا هم هتل‌های شهرهایی مانند اصفهان پاسخگوی این تعداد گردشگر نیستند.»

با وجود تلاش‌ها، ایران هنوز در زیرساخت‌ها، قوانین و نیروی انسانی صنعت گردشگری دچار ضعف اساسی است. به گفته فعالان صنعت گردشگری "درآمد ناچیز ۵ میلیارد دلاری نشان ایران دهنده‌ی این ضعف است". اهداف کلان، ورود ۲۰ میلیون گردشگر به ایران و کسب درآمد ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۴ را در نظر گرفته است.

علی شعبانی، مشاور اجرایی معاونت گردشگری می‌گوید: «هتل‌ها از نظر کمیت بیشتر ۵ ستاره و ۴ ستاره هستند و برای جذب ۲۰ میلیون گردشگر نیازمند ۴۰۰ هتل با استانداردهای روز هستیم و فعلا حدود ۱۳۰ تا داریم. تا الان توافق‌هایی با آلمان و دیگر کشورها صورت گرفته و حدود ۹۰۰ پروژه اقامتی در حال اجراست.»

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر میانگین سنی گردشگران ورودی به ایران را ۵۰ سال اعلام کرده و گفته است: «ایران، هم گردشگر ۲۰ ساله دارد و هم گردشگر ۹۰ ساله، ولی میانگین سن آنها حدود ۵۰ است.»

به‌نظر می‌رسد که میانگین سنی ۵۰ سال برای گردشگران به سرعت در حال کاهش است. 

رئیس جامعه تورگردانان ایران تعداد زنان گردشگر را بیشتر از مردان اعلام کرد و گفت که نسبت حضور گردشگران زن به مرد در ایران ۶۰ به ۴۰ است.

نداشتن زیرساخت برای استفاده گردشگران خارجی از کارت‌های الکترونیکی نیز یکی دیگر از مشکلات آنها برای هزینه کردن پول در طول سفرشان به ایران است. موضوعی که بارها و بارها جامعه تورگردانان ایران در محافل دولتی اعلام کردند ولی نتیجه‌ای نگرفتند.

صدور ویزای توریستی سه‌ماهه برای گردشگران خارجی به محض ورود به ایران و بازگشت تدریجی ایرلاین‌های خارجی به ایران از جمله پیشرفت‌هایی است که در یکی دو سال اخیر صورت گرفته است.

شهرهایی چون اصفهان و شیراز به طور سنتی بیشترین بهره را از ورود گردشگران به ایران می‌برند.

یکی از مشکلات مهم صنعت گردشگری در ایران نبود زیرساختارها است. گردشگران شاید به لحاظ سکونت در هتل و غذا مشکلی نداشته باشند اما در جاده‌ها و سفر معمولا با "سرویس‌های بهداشتی بسیار نامناسب" روبرو می‌شوند.

قرار است همچنین سه دفتر جذب گردشگر در چین تا پایان سال ۲۰۱۶ ایجاد شود. در حال حاضر کمتر از ۵۰ هزار نفر چینی به ایران سفر می‌کنند. بازار گردشگری چین با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی اقشار میانی در این کشور، می‌تواند کمک بزرگی به جذب گردشگر به ایران داشته باشد.

جذب گردشگران جوان به ایران نیاز به زیرساخت‌ها و برنامه‌‌های "جوان پسند" دارد.

تصاویر: گردشگران خارجی در اصفهان - آبان 1395

منبع تصاویر: خبرگزاری ایرنا

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

هیچ نظری تا الان ثبت نشده.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">